Tato velká polární cesta míří na Antarktidu a dvě přilehlá subantarktická souostroví. Uvidíme minimálně 6 druhů tučňáků a obrovské množství dalších unikátních živočichů a rostlin. Kromě fantastické polární scenérie budeme např. poznávat jak žijí lidé na Falklandských ostrovech, navštívíme polární základny a zavítáme k hrobu polárníka E. Shackletona. Na vybraných plavbách možnost mořského kajakingu. Skvělé pro fotografy přírody a nejlepší itinerář, jak se kompletně seznámit s historií, životem a přírodou v jižních polárních krajích!
Chci rezervaci Více o destinaciProgram zájezdu na Antarktidu
Jedná se o expediční plavbu na Antarktidu – detailní denní program je orientační a může se změnit. Loď pluje podle přírodních podmínek, počasí, výskytu ledu, atd..
K plavbě Vám na přání zajistíme dopravu do místa nalodění, případně doprovodný program před nebo po vylodění – Buenos Aires, NP Los Glaciares, NP Torres del Paine, Ushuaia, Rio de Janeiro, vodopády Iguazu, Dubaj, apod.
1. den |
Odpoledne se nalodíme v argentinské Ushuaie, nejjižněji položeném městě světa, a vyplujeme k Falklandským ostrovům. Poplujeme scenerickým průlivem Beagle Channel a večer vyplujeme na volné moře. Ushuaia leží na jižním pobřeží největšího jihoamerického ostrova, Ohňové země. Město je zároveň považováno za nejjižnější město na světě. Ushuaia těží ze své polohy naproti Antarktickému poloostrovu a je základnou pro výpravy do Antarktidy i důležitým střediskem rybolovu. Rozkládá se na úbočí hor prudce se svažujících do průlivu Beagle. |
2. den |
Směřujeme Atlantským oceánem k Falklandským ostrovům. Pozorování ptactva – v této oblasti můžeme vidět několik druhů albatrosů, buřňáky a další druhy. Plavba bude zpestřena přednáškami na lodi – můžete se poučit o historii objevování Antarktidy, současných vědeckých polárních programech nebo o unikátnostech přírody Antarktidy. Ornitologové jistě budou bedlivě pozorovat, zda k lodi nezavítá hejno albatrosů, či jiných vzácných ptáků. Pozorované druhy zvířat jsou každý den zapisovány do přehledné tabukly na nástěnce. Můžete se také podívat na kapitánský můstek, kde lze pohovořit s kormidelníkem, zkontrolovat kurz nebo studovat námořní mapy. |
3. den |
Falklandské ostrovy (Malvíny). Falklandské ostrovy tvoří kolekce více než 740 ostrůvků rozličných velikostí. Dva hlavní ostrovy Východní a Západní tvoří jejich největší část. Zde podnikneme túru podél pobřeží ostrova Carcass Island s koloniemi tučňáků magellanských a oslích. Na ostrově Saunders spatříme navíc hnízdící tučňáky patagonské a skalní. |
4. den |
Port Stanley – volný program v hlavním městě Falklandských ostrovů, kde si budeme užívat svérázné ostrovní kultury s mixem jihoamerického a britského stylu živoda. Mezi místní atrakce patří muzeum, sídlo vlády, jež bylo postaveno v roce 1845 a bydlel v něm guvernér Falklandských ostrovů, golfové hřiště a křesťanská katedrála, která je nejjižnější katedrálou na světě. Ve městě je mimo jiné i oblouk z velrybích kostic, totem, několik památníků válek a vrak lodi. Nachází se tu také skleníky, kde se pěstuje zelenina. |
5.-6. den |
Plavba směrem k Jižní Georgii, překročíme antarktickou konvergenci v jejímž okolí budeme pozorovat množství ptactva, včetně albatrosů a chaluh. Antarktická konvergence nebo Antarktická oceánská konvergence je cirkumpolární mořský pás obklopující Antarktidu, kde se stýkají vody Jižního oceánu s relativně teplými vodami Atlantického, Indického i Tichého oceánu. Antarktická konvergence tvoří předěl pro mnoho živočichů, například asi 25 % druhů ryb žijících jižněji od Antarktické konvergence se v jiných mořích nevyskytuje. |
7.-10. den |
Jižní Georgie. Odpoledne se poprvé vylodíme na Jižní Georgii, navštívíme místa s různými typy krajiny a zvířat. Uvidíme soby, rypouše sloní a tučňáky patagonské a žlutorohé. Navštívíme zátoku Elsehul s kolonií lachtanů a dále například Right Whale Bay, Salisbury Plain, Godthul, St. Andrews Bay, Gold Harbour, Cooper Bay, Drygalski Fjord nebo opuštěný Grytviken, kde budovy zabrali lachtani a ulicemi nyní namísto velrybářů chodí elegantní tučňáci patagonští. Jedním z vrcholů může být návštěva ostrova Prion Island, kde budeme pozorovat hnízdící albatrosy stěhovavé. V zátoce Fortuna Bay půjdeme po stopách britského objevitele Ernesta Shackletona a dojdeme do Stømness Bay. |
11. den |
Opustíme Jižní Georgii a poplujeme směrem k souostroví Jižní Orkneje. Cestou uvidíme plovoucí ledovce a typické antarktické druhy ptactva – např. buřňáky sněžné. Souostroví Jižní Orkneje se skládá ze čtyř větších a mnoha menších ostrovů, celkem jich je okolo 70. Ostrovy vytvářejí řetězec asi 140 km dlouhý, od Antarktidy vzdálené 600 km je odděluje Weddellovo moře. Na pobřežích si pravidelně stavějí hnízda, snášejí vejce a krmí svá mláďata tučňáci kroužkoví, tučňáci oslí, tučňáci uzdičkoví a dále albatrosi, buřňáci, buřňáčci, chaluhy, kormoráni, racci, rybáci a štítonosi. |
12. den |
Na ostrovech Jižní Orkneje navštívíme argentinskou základnu Orcadas station s přátelskou posádkou a okolím plným ledovců. Souostroví Jižní Orkneje tvoří čtyři větší a mnoha menších ostrovů, celkem jich je okolo 70. Ostrovy vytvářejí řetězec asi 140 km dlouhý, přibližně rovnoběžný s 60. a pultou rovnoběžkou. Z jižní strany je od Antarktidy, vzdálené 600 km, odděluje Weddellovo moře a ze severní strany jejich břehy omývá Skotské moře, které je již součásti Atlantského oceánu. Jižní Orkneje se považují za součást Antarktidy. |
13. den |
14.-15. den |
Antarktida! Během cesty na jih zastavíme na ostrově Cuverville Island s kolonií tučňáků oslích a vylodíme se v malebném Neko Harbour. Úžasnou scenerii ledovců a pobřežních hor zažijeme v zátoce Paradise Bay s hlubokými fjordy a do moře padajícími ledovci. Zodiaky budeme plout mezi ledy a s velkou pravděpodobností uvidíme velryby. Proplujeme malebným průlivem Neumayer Channel a navštívíme britskou polární stanici Port Lockroy s muzeem a poštou a nedaleký “velrybí hřbitov”. |
16. den |
Jižní Shetlandy: ráno se vylodíme na ostrově Half Moon Island s velkou kolonií tučňáků uzdičkových. Častými návštěvníky jsou zde také tuleni Weddellovi, tučňáci oslí nebo buřňáci. Odpoledne zakotvíme v zatopeném kráteru sopky Deception Island. Kromě spousty ptactva tady najdeme termální prameny a opuštěnou velrybářskou základnu. Jižní Shetlandy se pokládají za součást Antarktidy, ostrovy tvoří asi 540 km dlouhý řetězec, položený přibližně paralelně se severozápadním pobřežím Antarktického poloostrova. Na ostrově Nelson je trvale obydlená česká soukromá polární stanice, někdy nazývána ECO-Nelson Antarktis. |
17.-18. den |
Čeká nás návrat zpět do Ushuaia. Plavba Drakeovým průlivem bude zpestřena přednáškami na lodi. Množství ptáků hlásí blízkost kontinentu, odpoledne možná spatříme Mys Horn. Drakeův průliv je průliv mezi jihoamerickou pevninou (Hornův mys) a Jižními Shetlandami (Antarktida). Svou šířkou 800 km představuje nejširší průliv na světě. Plavba přes Drakeův průliv trvá lodím většinou 48 hodin. |
19. den |
Ráno připlujeme do města Ushuaia a po snídani se vylodíme. Mezi největší turistické atrakce v okolí Ushuaiy patří Parque Nacional de Tierra del Fuego, kam se dá dostat mimo jiné pomocí Tren del Fin del Mundo (Vlak konce světa), nejjižnější železnice na světě. Další turistickou atrakci představuje možnost pronajmout si člun k mysu Horn (který je ovšem v chilských vodách), kde lze pozorovat lvouny, tučňáky nebo hnízdící ptáky. Některé cesty rovněž vedou k Majáku na konci světa (Faro del fin del mundo), známého ze stejnojmenného románu Julesa Verna. |
V ceně je zahrnuto: plavba na lodi dle uvedeného itineráře, ubytování ve zvolené kabině, plná penze na lodi, káva a čaj, odborné přednášky a aktivity na palubě během plavby, zapůjčení gumové obuvi a sněžnic, plavby na zodiaku a výlety na pevninu, transfer z lodi na letiště v Ushuai po plavbě, servisní poplatky a přístavní taxy.
V ceně není zahrnuto zejména: doprava do místa nalodění, vstupní formality do cílové země a tranzitních zemí, program před a po plavbě nezahrnutý v itineráři, transfer na loď, osobní výdaje během plavby (prádelna, poštovné, oděvy, lékařské ošetření, alkoholické nápoje, internet), případné náklady na evakuaci, komplexní cestovní pojištění (viz níže), palivový příplatek 25 EUR/osoba/den pokud dojde k výraznému zvýšení ceny pohonných hmot více než 60 dnů před odjezdem, spropitné pro posádku.
Single příplatek: 1.7x ceny plavby. Pokud single cestující preferuje sdílení kabiny, lze rezervovat kabinu bez příplatku. Cena je garantována i v případě, že kabina nebude doobsazena.
Fakultativní služby: zajištění letenek Praha – Ushuaia – Praha (cca 35.000 Kč), ubytování a program před a po plavbě – viz zájezdy Patagonie v kostce a Ushuaia a Ohňová země
Stravování: plná penze (na lodi)
Pojištění: účast na plavbě je podmíněno uzavřením plného pojištění léčebných výloh a nákladů na evakuaci. Doporučujeme uzavřít komplexní cestovní pojištění. Sjednání cestovního pojištění je nutné doložit před odjezdem organizátorovi plavby. Vhodné pojištění Vám na přání zajistíme.
Pořadatel: Oceanwide Expeditions
Nástupní místa: Ushuaia
Články: Antarktické sezóny Pádlování mezi krami a táboření s tučňáky Brána do Antarktidy
Informace o destinaci: Antarktida Falklandské ostrovy Jižní Georgie
Trasa plavby:
Vaše plavidlo: dle termínu M/V Plancius nebo M/V Ortelius
M/V Plancius
M/V Ortelius
Třída: Ice 1D
Délka: 89 metrů
Šířka: 14.5 metrů
Ponor: 5 metrů
Tonáž: 3175 GRT
Postavena: 1976, kompletní přestavba 2009
Kapacita: 114 osob max. (53 kabin)
Motory: 3 Diesel Electric, 1230hp každý motor
Rychlost: 12 uzlů max.; 10 uzlů plavba
Vlajka/Domovský přístav: Holandsko
Posádka: 17 námořníků, 19 osob hotelové posádky, 8 osob expediční posádky
Loď M/V Plancius byla postavena v roce 1976 jako oceánografická loď pro holandské královské loďstvo a sloužila až do roku 2004. V roce 2009 byla kompletně přestavena na kapacitu 114 pasažérů a plně odpovídá bezpečnostním pravidlům SOLAS.
Plavidlo má 53 kabin s příslušenstvím, z toho 4 čtyřlůžkové kabiny, 39 dvoulůžkových kabin a 10 superior kabin. Dále na palubě najdete restauraci/přednáškovou místnost, pozorovací místnost s barem, knihovnu a místnost s počítači a mnoho dalších míst na palubě vhodných pro pozorování. Ve výbavě je také 10 zodiaků s čtyřtaktními motory (40Hp).
Interiéry jsou pohodlně a vkusně zařízeny, kvalita skužeb a vybavení pokojů i společných prostor odpovídá hotelu kat.**** Loď je maximálně přizpůsobena svému určení expedičním plavbám se vzdělávacími programy a výstupy na pevninu.
Plavidlo je vybaveno dieselelektrickým systémem pohonu, který výrazně snižuje hlučnost a vibrace motorů. Tři dieselové motory, každý s výkonem 1230 Hp, pohánějí loď rychlostí 10-12 uzlů.
Plavidlo bylo postaveno do ledových podmínek se zesílenou přídí a zádí. Zesílený trup má navíc menší odstupy vzpěr (30 cm místo běžných 65 cm). Díky původnímu zaměření plavidla na výzkum má 6 speciálních bronzových lodních šroubů, které výrazně snižují hlučnost plavidla.
Třída: Ice 1A
Délka: 91,25 metrů
Šířka: 17,61 metrů
Ponor: 5,8 metrů
Tonáž: 4575 t
Postavena: 1989
Kapacita: 100 pasažérů
Motory: 6 ZL 40/48 SULZER
Rychlost: 14,3 uzlů max.; 12 uzlů plavba
Posádka: 34 námořníků, 15 osob hotelové posádky, 6 osob expediční posádky, 1 doktor
Loď M/V Ortelius byla postavena ve Gdyni, Polsko v roce 1989 s názvem “Marina Svetaeva”. Sloužila pro Ruskou akademii přírodních věd. Později byla přejmenována na M/V Ortelius po holandském kartografovi – Abraham Ortelius (1527-1598), který vydal první moderní světový atlas “Theatrum Orbis Terrarum v roce 1570. V té době byl atlas nejdražší knihou, která byla kdy vytištěna.
Plavidlo má nejvyšší klasifikaci pro plavbu v ledových podmínkách UL1, ekvivalent třídy 1A. Je proto vhodné pro plavbu v pevném jednoročním ledu a volném víceletém ledu.
M/V Ortelius má kapacitu 100 pasažérů, nabízí 5 čtyřlůžkových kabin se společným příslušenstvím, 14 dvoulůžkových kabin se společným příslušenstvím, 9 dvoulůžkových kabin s kulatými bočními okénky s vlastním příslušenstvím, 10 dvoulůžkových kabin s oknem a vlastním příslušenstvím, 6 superior kabin a 1 apartmán. Na lodi jsou prostorné otevřené paluby a velký můstek přístupný pasažérům. Ortelius nabízí příjemný hotelový standard se 2 restauracemi, barem/přednáškovou místností a saunou.
Na Vaší plavbě se o Vás bude starat sehraný tým posádky, zkušených průvodců a instruktorů.
V týmu jsou lidé, kteří destinaci opakovaně navštívili a mají zkušenosti s vedením klientů – například jako členové vědeckých expedic, bývalí účastníci výzkumných programů, pracovníci vědeckých základen, biologové, geografové, fotografové, historici, apod. Složení posádky je voleno s ohledem na navštívená místa a náplň programu, u sportovnějších expedic jsou členy týmu horští vůdci, instruktoři mořského kajakingu, potápěči, apod.
Kromě vedení programů na souši se Vaši průvodci budou starat i o doprovodný program na lodi – například přednášky na odborná témata, breefingy k jednotlivým programům a aktivitám, apod.
Hotelové služby zajišťuje profesionální personál, k dispozici je 24 hod/denně recepční.
Společný jazyk na lodi je angličtina.